Radioreklam / radiospottar

Tomas och Per-Erik håller föredrag om ljud och känslor under Mediadagen 2017 i Helsingborg.

Behöver du ljud? Radioreklam? Då har du kommit rätt, vi kan hjälpa dig med det!

Vi har producerat radioreklam som sticker ut sedan 1993. Helt enkelt så länge det har funnits reklamradio i Sverige. Det här är det roligaste som finns, tycker vi!

Det gör att du är i trygga händer hos oss när du vill producera radioreklam, vare sig det handlar om en lokal reklam för en bilverkstad eller en rikstäckande kampanj för ett multinationellt företag.

Vare sig du kallar det för jingel, radiospot, audio eller radioreklam så vet vi hur man gör.

Så här går det till:
Du kontaktar oss och berättar om ditt behov. Vi diskuterar projektets omfattning, antingen på telefon eller så träffas vi och går igenom det.

Vi tar fram förslag på idé och presenterar ett kostnadsförslag. När du gett ok på idé och pris så börjar vi producera. Då skriver vi manus, tar fram eventuell musik och letar rätt på rätt skådespelare, bokar in inspelningen och kör igång. Du väljer om du vill vara med vid inspelning eller inte, och du kan vara med både på plats eller digitalt. Vi presenterar det färdiga materialet för dig och du ger feedback på resultatet.
Eventuella korrigeringar görs innan godkännandet och därefter skickar vi materialet till den eller de radiostationer som ska sända kampanjen.

Normalt tar en radioreklamspot minst mellan en och två veckor att producera men det varierar naturligtvis beroende på projektets omfattning och art.

Några tips för att göra bra profilerande radioreklam:

1. Använd känslor istället för mycket information
Ljud är extremt bra på att förmedla känslor, men mindre bra på att förmedla mycket information. Förmedla helst bara ett budskap per spot och låt det få ta tid. Skippa adresser, onödiga telefonnummer, och ”corporate BS”, koncentrera dig på att beröra lyssnaren. Känslocentrat i hjärnan är faktiskt den del av hjärnan som tar alla beslut.

2. Tonträff
Valet av skådespelare och voiceovers är givetvis extremt viktigt för att kunna förmedla budskapet på rätt sätt. Med rätt casting, regi och en bra grundidé finns alla förutsättningar för att hitta rätt tonträff. Apropå röster så har vi genom åren samlat på oss över 500 stycken av olika åldrar, dialekter och språk.

3. Theatre of the mind
Använd den stora penseln för att måla upp bilder i människors hjärnor, en sommaräng, ett åskoväder eller känslan av att befinna sig i Central Park i New York är fullt möjligt till en betydligt billigare peng än om du gör det på film.

4. Musik - en genväg till hjärnans känslocentra
Musik är fantastiskt, det kan på någon sekund helt förändra en känslostämning. Vi vet hur viktigt det är med rätt musik och vi kan hjälpa dig att välja rätt eller helt enkelt specialkomponera den för ditt företag och skapa en ljudprofil åt er. Det har vi genom åren gjort bl.a till Blåkläder, Statoil, Dominos Pizza och Pantbanken.

5. Koppla till strategin
Glöm inte bort er övergripande kommunikationsstrategi när du producerar en radiokampanj! Givetvis har vi stor vana att agera bollplank gentemot reklambyråer för att anpassa kampanjer på bästa sätt till radiomediet.

 

Donadoni AB
Rådmansgatan 20, 114 25 Stockholm
Norra Vallgatan 68, 211 22 Malmö

Så här behandlar vi dina personuppgifter