Butiksradio

Butiksradio

Kommunicera vid inköpstillfället med generell butiksradio.

Människor är reklamtrötta.
Den som kommer i kontakt med reklam kommer sällan ihåg den en längre tid. Ett av de bästa sätten att undvika den effekten är att kommunicera med kunden så nära köptillfället som möjligt (Point of purchase). Då ökar försäljningen.

Öka försäljningen med 28%

Närmare än varuhuset där våra varor ligger i hyllorna kan vi inte komma köptillfället. Med bra reklamspotar i den generella butiksradion hör 80% av kunderna vårt budskap och enligt undersökningar vi gjort på IKEA Uppsala ökade försäljningen med i genomsnitt 28%.

Försäljningsökningar på upp till 400%

Erfarenheter från b.la Danmark visar att försäljningen av sällanköpsvaror kan öka med upp till 400%, så det gäller att styra mot bruttovinstgivare och omsättningsbärare.

Valet av produkt sker i butiken

Det slutliga valet av produkt sker i varuhuset. Att produkter skall exponeras kraftfullt i varuhuset för ett optimalt försäljningsresultat vet alla. Ta chansen att utnyttja ytterligare ett sinne hos kunden, nämligen hörseln, i ett media som ägs helt av varuhusen.

Genomtänkt generell butiksradio med hög kvalitet ger effekt men är underutnyttjat i Sverige. All reklam är profilerande och påverkar kundernas bild av varuhuset. Självklart bör man utnyttja synergieffekterna av centralt framtagen reklam.

Butiksradio är ett billigt sätt att förstärka och förlänga reklamkampanjer, och givetvis ska man försöka använda musik och tone of voice från externa kampanjer där det går.

De flesta kunderna kommer till varuhusen med relativt planerade inköp, men att en stor del av försäljningen är impulsköp.

Många köpbeslut tas i butiken och sk "Point of purchase" medier kan - om de används rätt - fungera som "trigger"-signal för impulsköp.

Vi hjälper dig gärna igång med din egna butiksradio.

 

Donadoni AB
Rådmansgatan 20, 114 25 Stockholm
Norra Vallgatan 68, 211 22 Malmö

Så här behandlar vi dina personuppgifter