Våra hjärnor älskar utmaningar

Posted by on Sep 3, 2013

Har du fått en låt på hjärnan som du inte kommer ihåg titeln på?
Eller vad gruppen heter som spelar den där sommarhiten?
Visst är det så att du bara måste komma på det?
Du frågar kompisar och kollegor, nynnar låten för chefen, googlar och ringer radiostationer.
Varför är det så?
Jo, för våra hjärnor älskar utmaningar.
Våra hjärnor vill veta.
Våra hjärnor vill klara uppgiften.

Samma sak är det med reklam.

Våra hjärnor tycker det är mycket intressantare att lyssna på en historia, gärna med en oväntad vändning och (kanske) en poäng som tar lite tid att fatta.
Våra hjärnor hatar övertydlighet eftersom utmaningen uteblir.
Våra hjärnor blir uttråkade av att få allting serverat ”utan tuggmotstånd”.
Så lämna gärna något åt hjärnan att fundera på. För det kommer den att göra och då stannar din reklam längre i den personens medvetande.
Ibland kanske det t.o.m är bra att folk inte förstår (?).
Jag kan garantera att dom flesta kommer att göra en hel del för att ta reda på vad du (egentligen) menar med din annons.
Som att fråga kompisar och kollegor eller googla.

Ja just det, vad hette nu den där gruppen som sjöng ”Lemon tree”?
Var dom inte tyskar?