Använd musik…rätt.

Posted by on Okt 3, 2013

Musik är fascinerande. På några sekunder kan man skapa en känsla av lycka eller sorg, glädje eller vemod.
Man kan förstärka en positiv känsla i en reklamfilm eller framkalla spänning i en radioreklam.
Du kan kasta tillbaka tittaren eller lyssnaren 30 år i tiden genom att använda 80-talsmusik eller ta med dig dom in i framtiden med digitalt sound och high-tech-ljud.

När du ska använda musik i reklamsammanhang så är det viktigt att tänka på vad för slags musik du ska ha och vilken funktion den ska fylla i din film- eller radio-annons?

Vissa annonsörer gör en ljudlogotype dvs en jingel som ska förstärka produkten eller varumärket.
Denna musikslinga bör på något sätt representera produkten. Är det en ”gullig produkt” så bör jingeln kanske inte vara i trash-metal stil.
Jingeln kan vara med eller utan sång och bör ha en tydlig (enkel) melodistruktur som lyssnaren kan ta till sig.
Det är viktigt att man inte blandar in sin egen musiksmak för mycket när man producerar en logotype. Logotypen ska förstärka en produkt eller ett varumärke och din musiksmak kan mycket väl vara helt fel för produkten. (Även om de flesta tycker att dom har ”rätt” musiksmak ;-D)
Denna typ av jingel är helt onödig att producera om du som annonsör inte kommer att använda t ex TV och radio regelbundet eftersom det krävs en del repetition för att en ljudlogotype ska få effekt. Funderar du på att gå regelbundet i etern så kan en ljudlogga vara intressant.

Andra annonsörer använder musik för att förstärka en film- eller radio-idé.
Det kan handla om att skapa extra spänning genom ”Hitchcock-musik” eller fartfylld sportkänsla med punkpop, men där själva musiken inte direkt har med varumärket eller produkten att göra.
Genom att förstärka känslan lockar man till tittande/lyssnande och får du fler som tittar längre så får du fler som ser ditt varumärke eller produkt. Även här är det viktigt att man förstår musikens roll dvs att den ska förstärka idén och känslan i filmen eller radioannonsen, inte vara reklam för din CD-samling.

Ska du producera musik så se till att det är en (mycket) liten grupp som tar besluten. Alla har nämligen en åsikt om musik och med en stor referensgrupp så kan det ta oändlig tid och skapa en hel del irritation utan att man kan komma överens.

Vilka jinglar har du själv haft ”på hjärnan” och nynnat på?
Vilken reklamfilm har haft musik som tagit tag i dig och fått dig att stanna kvar framför TV:n?
Förmodligen är det jinglar som repeterats en hel del som fastnat i ditt huvud och lika troligt är det att det är musik som på ett lyckat sätt förstärkt en känsla i en reklamfilm som gör att du kommer ihåg just den.

Så fundera som sagt på vad musiken ska fylla för funktion, ta kontakt med någon som kan producera den och var inte för många i beslutsgruppen. Då är du i alla fall ett steg närmare en lyckad musikproduktion. Sedan är det bara att börja använda musiken…rätt.